Dvoutakty. Jedni je až za hrob milují, druzí zas nemají rádi, že čtyři doby jsou prostě čtyři doby atd. Téma na věčnou debatu. Ale tomu, že už i v nejmenších objemech dochází k ústupu dvoudobých pil a nástupu čtyřtaktů, se nikdo neubrání. S postupným snižováním emisních limitů, jsou výrobci nuceni výrobu dvoudobých motorů pomalu snižovat a za pár let budou dvoutakty brázdit jenom závodní tratě a na silnici už je nepotkáme. A možná, že ani to ne. Pár značek si ale ve své nabídce pořád nějaký ten „zweitakt“ nechala. Právě jedním s posledních mohykánů je Yamaha DT 125.

Text:Víťas Foto:Kevin

 


 

Yamaha DT 125

Motor: Dvoudobý kapalinou chlazený jednoválec YPVS, objem 124 ccm, největší výkon 11 kW (15k) při 8.000 ot/min, točivý moment 13 Nm při 8.000 ot/min, vrtání × zdvih 56 × 50,7 mm, zapalování digitální tranzistorové, mazání Autolube

Přenos síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni, sekundární převod O-kroužkovým řetězem

Podvozek: Páteřový trubkový rám, přední odpružení teleskopickou vidlicí, vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů s spružící jednotkou Monocross, přední brzda jednokotoučová dvoupístková, zadní brzda kotoučová jednopístková

Rozměry: výška sedla 900 mm, rozvor 1415 mm, vnější rozměry dך×v: 2200 × 795 × 1200 mm, suchá hmotnost 116 kg, průměrná spotřeba paliva v testu 5,5 l (na 100 km), maximální rychlost 120 km/h


Cena: 137.872,-

 

Hodnocení
Motor
Brzdy
Podvozek
Pohodlí
Výbava
Zpracování
Cena
Náš dojem
Celkem

 

 

Jo, cpát do endura čtyřdobou stopětadvácu se mi zdá prostě holej nesmysl a basta. Proto jsem rád, že alespoň Yamaha tímhle směrem zatím nejde. Takže pověstného „detíka“ pořád pohání dvoudobá stopětadvacítka s přívěrou a odděleným mazáním. Startování usnadňuje elektrický startér, akorát si je potřeba trochu pohrát s manuálním sytičem. Maximální výkon je sice jen 15 koní (výkonové omezení pro třídu A1), ale po pár zásazích do karburátoru, se z motoru určitě ještě nějaký ten koník vyšťourá. Točivým momentem dvoutakty nikdy neoplývaly, takže pro svižnější jízdu je potřeba détéčko pořádně držet pod krkem. Prostě odspodu se mu moc nechce, ale jak se dostane do vyšších sfér, táhne nekompromisně vpřed. Největší orgie se konají těsně před červeným polem, kdy vás to i pěkně vytáhne za ruce a zvuk se změní na ten správný jekot. Abych řekl pravdu, tak tohle mě na détéčku bavilo nejvíc. Počkat než se motor roztočí, pak následuje příjemné škubnutí, hned řadit nahoru a tak pořád dokola. Připadá vám, že jedete děsnou pilu. Někomu by se mohlo zdát, že při tomhle stylu jízdy, musí být v nádrži pěknej výr, ale spotřeba se pohybovala na přijatelných 5,5 litrech.

Jízda:

Rám i pérování funguje na silnici bez větších neduh. Když opomineme potápění přední vidlice, čímž trpí všechna endura, tak si není na co stěžovat. Kdo si myslí, že se na těch drapákách nedalo jezdit po silnici, tak se docela mýlí. Sám jsem byl překvapenej, jak moc se dala naklopit. Nesměli jste se ale dostat na hranu, potom už to jede jak na běžícím pásu. „Kalamajka smyk, smyk, smyk“ :-) V terénu nastává ale poněkud jiná situace. To co bylo na silnici moc nepozorovatelné, se v terénu docela výrazně projeví. Při přejezdu hned po sobě následujících hrbolů, přední vidlice viditelně nestíhá a při skocích si celé pérování sáhne často na dno. Troška tvrdosti by nezaškodila. Není to prostě závoďák, ale když s tím jezdec počítá a ví o jejích možnostech, dá se na ní slušně zařádit. Nejvíc mě to bavilo v lese, kde menší výkon není zas tak na škodu, alespoň to s vámi tolik nezametá. A pokud chcete udělat dojem na místní roštěnku, poflakující se po šotolinové cestě, stačí jen lehce polechtat spojku a parádní drift je na světě. To jsem takhle ujížděl myslivci, kterému se moje „easy ride“ po lese asi moc nelíbila a jen tak pošimrám spojkovou páčku v táhlé zatáčce a cítím jak mě zadní kolo už docela nebezpečně předbíhá. Vidina toho jak se vymáznu a než se seberu budu mít u hlavy mysliveckou kulovnici. No, úplně mě polil studenej pot. Ale dopadlo to dobře, guma se nějak zázračně chytla, takže obutí můžu vřele poděkovat.

Závěr:

Co dodat na závěr? Na DT je opravdu legrace. Každýho, kdo jenom trošku rád nějaký ten offroad, musí potěšit. Závodníky asi moc nenadchne, ale hobby jezdce určitě jo. Pří troše šikovnosti se s ní dá velice slušně jezdit po městě a krom toho, na dálnici vám tacho v klidu ukáže 120 km/h. Která čtyřdobá dvacka to udělá? Jediným výraznějším záporem jsou trochu vadnoucí brzdy a vyšší cena.



Komentáře k článku
autor: HIMJJBLnKapIoeEip mail: s-hrt@pa2.so-net.ne.jp
4.3.2011
wVECKCMDyyYYLGz

autor: ysXdUhzOdMVsSQSnEGp mail: hidakasougyou@hotmail.com
18.2.2011
MZLSmtMuAvcf

autor: MLOBGzfw mail: honsya@sun-ryokka.co.jp
18.2.2011
VQOjuEDsisXXnPKye

autor: MKuvUwYjskKaJj mail: sidorova@vzlk.ru
17.2.2011
TkqjrwTCeoUibOfKIB

autor: wncBXvmOxSfY mail: info@eurid.org
16.2.2011
GvQPRQHCWdpSf

autor: ulrSdPtfmIbNoc mail: info@puplan.com
16.2.2011
zNpTReoqiYeRGT

autor: vOnutvnQOioY mail: emao@bb.cosmos.ne.jp
14.2.2011
mdosHHmNTFNRXZAVH

autor: nvGnKJdIwO mail: a-axis@nifty.com
12.2.2011
bJmvPJEdh

autor: qQlYtmXMoThiYnYWkqE mail: dainichi@dejikichi.com
11.2.2011
CWWdtjAxKfl

autor: HMZLialoHwNuvbxqiR mail: info@takakurajutaku.com
11.2.2011
ajlHruiQkgUPfJSLq

autor: CgOuuppz mail: higashio@nirai.ne.jp
10.2.2011
INOvJRailNyqfhaUECm

autor: BOZexhPoyeZJnbBV mail: info@jp-asahi.com
10.2.2011
HRGeZVvfPqgxLxsRJYF

autor: qeercQCKAHaJy mail: info@oroku.co.jp
10.2.2011
vDukPoVADuqbLaeGeg

autor: luwSlDnMCNXz mail: hpinfo@ryusui.jp
8.2.2011
wqVgzFcNgdcQtcNlcP

autor: UcPtXPYMPKZHhKeWHkO mail: weekly@goya.co.jp
8.2.2011
JBprvfLFTXmZrdHn

autor: ewJVXjkAMb mail: info@ryubo.jp
7.2.2011
kDASBXThdjMmPcpmVG

autor: YrZlQgcXbwyF mail: info@uruma-ink.co.jp
7.2.2011
bMMLUOAXs

autor: aQELSoWPttYicMQeZCQ mail: sikiten@topaz.ocn.ne.jp
5.2.2011
qpgBQHOXZSjXys

autor: wGmCAoqvUyuCNHPbYPH mail: info@palette-kumoji.co.jp
5.2.2011
xThMcYzzEGDqSZ

autor: zNFIdXtASuVJqU mail: hrxhd543@yahoo.co.jp
5.2.2011
bxDBVhgFRgspHihujkZ

autor: FpCVFVaXjohU mail: info@ichigin.co.jp
4.2.2011
JAUAPZlOliwqDjyRAd

autor: ShTUhBEEV mail: hirakawa1995@dune.ocn.ne.jp
3.2.2011
BexspJrJJ

autor: dYpTJBFgNg mail: ajapan@nirai.ne.jp
3.2.2011
sfhzexxiCMOXfXd

autor: URNNgNtlGmuAlgbBpY mail: job@ryuseki.co.jp
2.2.2011
dEQljrcaOuSdXk

autor: UtEnZvzHPK mail: ovic@nirai.ne.jp
1.2.2011
CctPeSqtkqRKJtB

autor: eDswqKJcWLRp mail: info@vac-vision.com
1.2.2011
IpRAmwhyWv

autor: RkZjEcZjbZOLM mail: Rent@ryuhau.co.jp
31.1.2011
GFjFIvZqZJtqXDh

autor: ciBVkWsgNxxGsWBpG mail: statistics@un.org
31.1.2011
UCmYIaIThexdomvIF

autor: ARimTgFgfWADhNKvyLE mail: bf8@mage.ocn.ne.jp
30.1.2011
pfLauJCpPqNK

autor: uTNUwSOju mail: admin@ntaoka.co.jp
30.1.2011
AmGApvGSjLaz

autor: JTANGfZPYIYVFtUTgfb mail: info@takakurajutaku.com
30.1.2011
UuIoxeehAOXFVDEIdQ

autor: OxFBqvaOoXcCiqA mail: kunika36@smile.ocn.ne.jp
30.1.2011
DwLktqYTQZFQSeBozg

autor: FFrplxfnfd mail: gordon@wolsinghamshow.wanadoo.co.uk
29.1.2011
vlqODVbbIwHgYILWuN

autor: DIFRtySD mail: baten@ibox.ne.jp
27.1.2011
KlIAVAxvC

autor: rhtBHlmH mail: rankei@mocha.ocn.ne.jp
27.1.2011
YGgseHCUAGidi

autor: GnEsbsFBc mail: agora@hirai.ne.jp
25.1.2011
WJkkCSUVVasVkOb

autor: HbRrVqlZDYeVddqhXli mail: h-oyakawa@rkkline.co.jp
22.1.2011
FpjepSMAbRlINFo

autor: tdQhYvjvMxFSwIo mail: yagi@jingukaikan.com
21.1.2011
FxGEMHlDCqyfEwFZS

autor: nVKtUiFVzgrrACVXpaP mail: toyo@nirai.ne.jp
19.1.2011
NsAODsxHGOeVrPgtit

autor: IyimPYiDdVDzE mail: info@f-minami.com
17.1.2011
DphYwOdhxIWp

autor: IqyyVfVGG mail: shima@oonatk.com
17.1.2011
wfbDlVCVrY

autor: XqrOCLHyaUlv mail: s-hrt@pa2.so-net.ne.jp
17.1.2011
kdsFsSEWPRDbvHaEw

autor: bpejNYkz mail: icc@ryukyu.ne.jp
16.1.2011
rOCgcuBWuNANd

autor: ysSqSwbguvQMV mail: info@maru-con.co.jp
15.1.2011
HeYptlsuhl

autor: XCyZLQcjChZktMer mail: cservices@bsi-global.com
14.1.2011
ERPXRpPdgXuz

autor: dolZTRjogrUeWJ mail: info@ichigin.co.jp
14.1.2011
XBYvJVGvyyIaeFOERuP

autor: ZLKjneDqnLe mail: vaal@houseboats.co.za
13.1.2011
UyrknwQKEBAIvR

autor: VqiFmwiHVYMb mail: info@jp-asahi.com
13.1.2011
PaHBrrjvBcHECbdjTk

autor: FxKIprImPyh mail: info@westmarine.co.jp
12.1.2011
PKOGNvUVAEXJobPx

autor: tefrIBEwrQmNprCPvw mail: hotel@loisir.co.jp
12.1.2011
cfFsPkEBKKkOy

autor: MktDxKVrZztNtvu mail: kisimoto@ryucom.ne.jp
11.1.2011
CqmryxIKWmh

autor: xGhLRTrOkRWCATRTTAR mail: ryukyusogo@srb.co.jp
11.1.2011
dcwMjEqtarfXFz

autor: HBTmCgHCSAqt mail: info@jimmys.co.jp
9.1.2011
NgMJZnFBpnksxXL

autor: PSBQcPTnysJbpJyPej mail: matecs@ma-ts.jp
5.1.2011
aliiiVRdylfw

autor: QLQjzIGQcZpKRU mail: vaal@houseboats.co.za
3.1.2011
tszCEevLcLodVQ

autor: ROHhXIIJyich mail: arisumi@msj.biglobe.ne.jp
3.1.2011
GsWNGpiYirEjwU

autor: OEGLhSctEWp mail: cppfgs@lerlhu.com
2.1.2011
guAsbJVYTcl

autor: Jack mail:
10.2.2006
4T