Nejen v hřebčínech, ale i u významných výrobců motorek se v chovných řadách majitelů občas objeví jedinec, který je rok od roku schopen lámat rekordy a s věkem neztrácí na kvalitě, ale naopak zraje jako dobré víno. Pokud je tímto hřebečkem právě CB 900F Hornet, máme se na co těšit, protože je hned v prvním roce opravdovým klenotem v nabídce Hondy.

Text:Kevin Foto:Kevin & Radim


Honda CB 900 Hornet

Motor: Kapalinou chlazený řadový čtyřdobý čtyřválec DOHC, 16 ventilů, objem 919 ccm, největší výkon 81 kW (110 k) při 9000 ot/min, točivý moment 92 Nm při 6500 ot/min, kompresní poměr 10,8:1, vrtání × zdvih 71× 58 mm, zapalování digitální tranzistorové

Přenos síly: Převodovka šestistupňová, spojka v olejové lázni, sekundární převod O-kroužkovým řetězem

Podvozek: Rám páteřový z ocelových profilů, přední odpružení teleskopickou vidlicí s nastavitelným předpětím a průměrem kluzáků 43 mm a zdvihem120 mm , vzadu kyvná vidlice z hliníkových profilů s nastaviteným. předpětím pružiny monoshock/128 mm , přední brzda dvoukotoučová 296mm třípístková, zadní brzda kotoučová 240mm jednopístková , přední pneu 120/70 ZR17, zádní pneu 180/55 ZR17

Rozměry: výška sedla 795 mm, světlá výška 145 mm, rozvor 1460 mm, vnější rozměry dך×v: 2125 × 750 × 1085 mm, suchá hmotnost 213 kg, objem palivové nádrže19 l, průměrná spotřeba paliva v testu 5,9 l (na 100 km), maximální rychlost 230 km/h

Cena: 279 000,-

Jméno Hornet se stalo dobře známé po celé Evropě prostřednictvím třídy 600 a to i provedení Hornet-S, proto vyvinutí verze s větším objemem bylo jen přirozené rozšíření nabídky. Jednou ze základních myšlenek stojících za novým Hornetem 900 bylo nově nasměrovat koncept "Super-Naked" více těm, kteří se těší z jízdy po městě víc než z dálnic a silnic ve volné přírodě, podobně jako tomu bylo u CB900F z poloviny 80-tých let. Na jakém lepším motoru začít tedy stavět než na nejpopulárnějším supersportu Hondy CBR900RR FireBlade. Studie preferencí ukázala, že jezdci se cítí komfortně s výkonem ležícím v rozmezí 90 až 110k, a to speciálně platí pro menší a lehčí stroj jaký měl v plánu vytvořit vývojový tým Horneta. Důležitější než maximální výkon je silný zátah, točivý moment a akcelerace okamžitě následující pootočení plynovou rukojetí.

Trocha Techniky

Srdcem stroje je motor z CBR 900RR Fireblade. Samozřejmě je pro CB 900F Hornet patřičně přepracován. Důraz je kladen na větší z akceleraci a točivý moment v nízkých až středních otáčkách. Průběh výkonu plynule narůstá v celém rozsahu otáček a není soustředěn jen do otáček nejvyšších, jak je tomu u supersportovních motocyklů. Nejvíce změn oproti originálnímu motoru Fireblade bylo provedeno v oblasti hlavy válců a rozvodů. Karburátory byly nahrazeny počítačem řízeným vstřikováním paliva PGM-FI. Je tak dosaženo silnější a přesnější reakce na otevření škrtících klapek a samozřejmě je i nižší hladina emisí. Upraven je tvar a průměr sacích kanálů, těleso vstřikování je blíž motoru a díky tomu je plynulejší nárůst otáček při prudkém otočení plynové rukojeti. Snížen byl i kompresní poměr na 10,8:1. Výfukový systém mající konfiguraci 4-2-1-2 vyústěný do dvou velkoobjemových tlumičů vydává zvuk který jistě splňuje všechny normy, ale příliš respektu při tom nebudí. Příspěvkem ke snížení hladiny hluku je elektroventilem ovládaná klapka zabudovaná do sacího otvoru komory vzduchového filtru, která se otevírá a zavírá v nízkých otáčkách motoru, redukuje rušivý hluk sání během prudké akcelerace a udržuje lineární výkon motoru. I u Hornetu, jako u mnoha ostatních modelů Hondy, je přiváděn do výfukového kanálu čerstvý vzduch garantující kompletní shoření vystupujících škodlivých plynů a lehce je tak splněna přísná emisní norma EURO-1. Lehký, jednoduchý páteřový rám je tvořen čtyřhrannou ocelovou trubkou Mono-Backbone. Tloušťka této trubky je 2,3mm. Hlava řízení je vyztužená a přispívá tak k jistějšímu ovládání v náklonech. Odpružení je vpředu obstaráno teleskopickou vidlicí o průměru 43mm a vzadu je kyvná vidlice tvořena odlitou partií uložení čepu a dvěmi rameny z tříkomorového profilu. Brzdy jsou shodné jako na CBR 900RR Fireblade "96" a ráfky kol jsou obuté do širokoprofilových pneumatik shodné s těmi, co používá Hornet 600.

Za letu

Kdo někdy jel na šestistovkové verzi Hornetu, ten ví naprosto přesně jak se jezdí na Hornetu 900. Stabilní vzpřímený posez typický pro Naked Bikes je ještě umocněn širokými řídítky a širokou nádrží, do které je možno pevně zaklesnout kolena. Bohužel devítistovka převzala i neduh prvních Hornetů 600 a tou je bránění se náklonu. Tato charakterová vlastnost není zase až tak na škodu, pokud ovšem nejste zvyklí jezdit na supersportovním stroji s dokonalou stabilitou. Neochota sklánění se do zatáček je daná tím, že se v náklonu řídítka o několik milimetrů zavírají, což je způsobeno pravděpodobně špatně zvolenou stopou motocyklu. Aby jste potom mohli snadno zatočit, je nutné eliminovat přivírání vidlic mírným tlakem rukou do řídítek, a to se bohužel projevuje na celkovém stylu jízdy, kdy se jezdec snaží zatáčet jakoby celým tělem. Přesto všechno jsem si ale na tuto vlastnost podvozku rychle zvykl a vychutnával si kouzlo téhle trošičku silové jízdy. Síla Hornetu je ale v něčem naprosto jiném. Čtyřválcový motor táhne snad ve všech myslitelných otáčkách a zároveň má naprosto lineární průběh jak výkonu, tak točivého momentu. Výsledkem je jezdcův pocit, že má v motorce zabudovaný elektromotor. Na šestku se dá s Hornetem jet klidně 40km/h a přitom nemá motor ani ty nejmenší sklony k nějakému cukání. Přitom se poslední rychlost zdá příliš krátká a zkoušení, zda se náhodou v převodovce nevylíhla ještě jedna nebo dvě rychlosti, není ničím neobvyklým. Jakmile se Honda zvedne na zadní kolo, není žádné umění ji tam udržet. Stačí prostě jen pravou rukou regulovat výši náklonu a to je vše. Brzdy jsou tím nejlepším s čím se můžete na trhu potkat, takže k jejich hodnocení stačí jen slovo "super". Posez jezdce i jeho partnera je vcelku uspokojivý. Je však pravda, že jezdec sedí na motocyklu dost vepředu a tak je nutno si na to agresivnější vedení v zatáčkách trochu zvykat. Kulaté budíky, jsou zasazené v černém plastovém krytu, a myslím si, že chromovaná imitace by jim slušela lépe. Také jsou dost položené a postrádám na nich ukazatel paliva. Zpětná zrcátka jsou vkusně řešena ke stylu motorky a dění za vašimi zády je v nich vidět opravdu excelentně.

Před startem

CB 900F Hornet je jedním z nejvšestrannějších motocyklů na trhu. Je schopen zvládat cestování ve dvou, pomalou jízdu v městském provozu, rychlejší dovádění v zatáčkách a jízda po zadním mu nedělá ty nejmenší potíže. Pokud zkrátka chcete všestrannou motorku a vyhovuje vám až trochu nudná uhlazenost tohoto stroje není nic jednoduššího, než se stát hrdým majitelem nové lesknoucí se Hondy CB 900 F HORNET.




Komentáře k článku
autor: oTsCgKSQDxnIbemd mail: loozqq@jjwwed.com
2.1.2011
RFZVNkAGIbkU

autor: Troll mail:
12.3.2006
Kolik autor článku měři?