Teplota k zalknutí, nervózní a zpocení automobilisté všude kolem. Jen Vy máte pocit, že tenhle krásný den, slunce a vítr ve vlasech je stvořen právě pro Vás. Stačí se posadit do luxusní sedačky, odbrzdit ruční brzdu, přidat plyn a vyrazit třeba do Itálie. O úložný prostor a spotřebu se starat nemusíte, jedete totiž na skútru. A ne na ledajakém…

Text:Víťas Foto:Kevin


Honda Silver Wing

Motor: Kapalinou chlazený řadový čtyřdobý dvouválec DOHC, 8 ventilů, objem 582 ccm, největší výkon 36 kW (49 k) při 7500 ot/min, točivý moment 50 Nm při 6000 ot/min, kompresní poměr 10,2:1, vrtání × zdvih 72× 71,5mm, zapalování digitální tranzistorové

Přenos síly: Převodovka automatická, spojka v olejové lázni, sekundární převod variátorem V-matic

Podvozek: Rám z ocelových profilů, přední odpružení teleskopickou vidlicí s nastavitelným předpětím a průměrem kluzáků 41 mm a zdvihem120 mm , vzadu kyvná vidlice s nastaviteným. předpětím dvou konvenčních tlumičů, zdvih 128 mm , přední brzda kotoučová 256mm třípístková dual CBS, zadní brzda kotoučová 220mm dvoupístková dual CBS , přední pneu 120/80 ZR14 58S, zádní pneu 150/70 ZR13

Rozměry: výška sedla 740 mm, světlá výška 140 mm, rozvor 1595 mm, vnější rozměry dך×v: 2265 × 765 × 1395 mm, suchá hmotnost 204 kg, objem palivové nádrže16 l, průměrná spotřeba paliva v testu 4,9 l (na 100 km), maximální rychlost 180 km/h

Cena: 265 000,-

Není to tak dávno, co kategorie skútrů představovala pouze malá lehká vozítka, většinou s maloobjemovým dvoudobým motorem, sloužící k rychlému přesunu na krátké vzdálenosti. Proto se stala přímo bestsellerem v přímořských státech. Jestli jste někdy byli v Itálii, jistě víte o čem mluvím. Největší devizou skútrů je nízká hmotnost a mrštnost s jakou se tyto stroje dokáží proplétat ucpanými ulicemi. Postupem času se ale část skútrů začala ubírat jinou cestou, cestou užitnosti a většího komfortu. Jedním z představitelů tohoto vývoje je Honda Silver Wing.

Trocha anatomie

Hned na první pohled upoutá Silver Wing svou majestátností a neotřelým designem. Linie byly navrženy tak, aby ve vysokých rychlostech vzduch obtékal kolem jezdce. Na čelní části je jasně vidět rukopis Hondy Superblackbird. Hlavně na světlometu a sacích kanálech, které přivádějí studený vzduch k motoru a zároveň směrují horký vzduch pryč od jezdce. Na příď stylově navazuje sedlo i záď skútru, s výfukem vyvedeným na pravé straně. Srdcem Winga je plnohodnotný motocyklový řadový dvouválec s kapalinovým chlazením a čtyřmi ventily na válec. Plnění obstarává samozřejmě elektronická vstřikovací jednotka, která společně s počítačem řízeným zapalováním zajišťuje maximální výkon při co nejnižší spotřebě. Výrobcem udávaný výkon je 49 koní při 7000 ot/min. Už jen tato hodnota je u skútru potěšující. Motor není umístěn v kyvné vidlici, ale je vsazen do tuhého rámu z ocelových trubek podobně jako u motocyklu, což s nádrží, která je taky umístěna hluboko v rámu, zajišťuje nízké těžiště a lepší centralizaci hmoty. Přední kolo vede klasická teleskopická vidlice s průměrem nosných trubek 41mm. Záď tlumí dva klasické tlumiče s pětistupňovým nastavením předpětí pružiny.

Jízda první třídou

Dost bylo koukání a pitvání vnitřností. "Wingie" zve ke svezení. Otočme klíčkem a probuďme motor k životu. To vše samozřejmě probíhá se skútrovským vymáčknutím brzdy. Přidejme plyn a vyjeďme v dál, ovšem jen v případě, že si povolíte ruční brzdu, která je umístěna v kapotě pod pravým řidítkem. Plyn má jako všechny skútry určitou prodlevu, než začne zabírat variátor. A potom? Akcelerace, se kterou se deru vpřed, mne opravdu zaskočila. Já snad ani nesedím na skútru?! 60 km/h tam máte opravdu hned a dál vše pokračuje krásně lineárně. Variátor V-matic pracuje opravdu na jedničku a přitom se vše odehrává bez sebemenších vibrací. Chod motoru dost připomíná automobil s automatem. Podvozek rozhodně za motorem nepokulhává. V přímém směru si i při vyšších rychlostech drží příkladnou stabilitu a s příčnými nerovnostmi si nedělá starosti, pružení je opravdu komfortní. Jen v zatáčkách jako by nebyl úplně doma, což je dáno dlouhým rozvorem a malými koly. V zatáčkách na nekvalitní silnici je dost dlouhé propružení zadních tlumičů trochu nepříjemné, ale od takové limuzíny na dvou kolech nemůžeme přeci čekat vlastnosti Firebladea. S brzdami nenechala Honda nic náhodě a osadila svůj vlajkový skútr systémem Dual-CBS, který byl speciálně upraven a optimálně rozděluje brzdnou sílu na obě kola. Pochvalu si zaslouží skvěle zvolená ergonomie. Wing nabízí nadstandardně prostorné sedlo s velkou opěrkou (skoro jako křeslo v obýváku). To samé má k dispozici spolujezdec. Ruce spočívají na vyšších řidítkách a nohy jsou příjemně nataženy vpřed na velkých plošinách. Ani dlouháni si nemohou stěžovat na nedostatek prostoru. Tohle všechno spolu s vysokým čelním štítem je zárukou maximálního pohodlí na delších cestách. Dojem lehce kazí proudění vzduchu, který způsobuje paradoxní jev. Volnější bunda se nafukuje dopředu tak, že vypadáte jako vlk který sežral babičku i s myslivcem zeleným. Při jízdě ve dvou se ale tento pohádkový jev neprojevuje. Z výbavy bych vyzdvihl mimořádně objemný zavazadlový prostor, parkovací brzdu, nebo 12 voltovou zásuvku - třeba na mobilní telefon.

Kam s ním?

Jako by se kategorie velkých skútrů spíše přibližovala k cestovním motocyklům. I přes svou vyšší hmotnost si ale Honda Silver Wing zachovává tvář skútru. Díky nízkému těžišti je stále velice hbitou mrškou, schopnou se rychle proplétat odporně ucpaným městem. Navíc je jako každý pořádný cestovní stroj nadstandardně pohodlný. Dokázal bych si s ním klidně představit i delší dovolenou ve dvou, má na to totiž výkon i úložný prostor a k tomu je svým majestátným vzhledem výraznou reprezentací svého majitele. Kam až to vše půjde? Jsem zvědav, kdy budou mít skútry objem 1000ccm a budou jezdit přes 200km/h. Zdá se vám to šílené? Myslím si, že budoucnost přinese ještě mnohá další a větší překvapení a možná tomu není zas tak daleko.




Komentáře k článku
autor: DpDHsfeTBSoREtFW mail: owclds@huechz.com
1.5.2015
VSkNgLEmX

autor: DjchXidkFJYi mail: kdetbz@xwdzdw.com
1.1.2011
zHDFPlrzzz

autor: navy mail: jirka@post.cz
1.3.2007
Dva roky a jeste se mi po nem stejska

autor: Pavel mail:
14.1.2003
Dost dobrý