Výrobce motocyklů BMW se už dlouhá léta snaží vytvořit motorku, která by měla co nejblíže dokonalému stroji. Zda se jí to daří nebo nedaří, na to má každý z motorkářů jiný názor, ale je jisté, že z továrny v německém Berlíně vycházejí stroje, které mají své nepopiratelné charisma. K tomu všemu se konstruktéři před drahně let rozhodli proniknout i do sportu a kromě jiného se zviditelnit v pouštních závodech typu Paříž-Dakar. Povedlo se to natolik dobře, že se zákazníci nakonec dočkali i upraveného typu R 1150 GS. Ten se přeměnil v R 1150 GS Adventure a je připraven s vámi vyrazit do terénu.

Text: Kevin Foto: Radim


R 1150 GS Adventure

Motor: kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec typu boxer, 4 ventily OHC, zdvihový objem 1130 ccm, palivový systém tvoří dvě vstřikovací jednotky Bosch Motronic MA, největší výkon: 65 kW (85 k) při 6.750 ot./min, největší točivý moment: 98 N.m při 5.250 ot./min, počítačem řízené tranzistorové zapalování s elektronicky řízeným předstihem žážehu, elektrický startér

Přenos síly: šestistupňová převodovka,
sekundární převod kardanem

Podvozek: odpružení kol: vpředu teleskopická vidlicetypu BMW Telelever, vzadu centrální pružící a tlumící jednotka s nastavitelným předpětím pružiny,
brzdy vpředu dvě kotoučové o průměru 305 mm s čtyřpístkovými brzdnými třmeny, vzadu kotouč o průměru 276 mm, standardně montovaný systém ABS který lze vyřadit z provozu

Rozměry: výška sedla: 900 mm, hmotnost bez náplní 249 kg, objem palivové nádrže 30litrů, 4l rezerva, pneumatiky vpředu 110/80 - ZR 19, vzadu 150/70 - ZR 17, max. rychlost 194 km/hod, spotřeba paliva při 90 km/hod - 4,5l, při 120 km/hod - 5,7l

Cena: 429 900,- Kč

Adventure je pro jízdu v terénu oproti R 1150 GS opravdu dobře připravena. Je to dáno hlavně výbavou a změnami na podvozku. Přední a zadní tlumiče s vyššími zdvihy, off-road pneumatiky (my ale měli silniční pneumatiky), větší plexisklový štít, rozšířený přední blatník podobně jako u F 650 GS Dakar, jednodílné sedlo upravené pro off-road jízdu. Dál je možno si motorku doupravit přímo na míru. Lze totiž přidat třeba mlhová světla, kratší první rychlostní stupeň, hliníkové kufry s držáky a je možné vybrat si ze dvou velikostí nádrží, v základním provedení 22 l nebo 30 l nádrž. K dodání je také připraven trubkový ochranný rám motoru a ochranná mřížka předního světla a nebyl by to snad ani Bavorák kdyby k mání nebyli doplňky jako je ABS s Evo brzdami a vyhřívané rukojeti. Pokud ze sedla které má výšku 900mm! dosáhnete na zem, budete si užívat jízdu jako na málokterém stroji. Disponujete totiž nejen neobyčejně silným motorem a jste výborně chráněni před větrem, ale hlavně máte takový přehled, že můžete pohledět řidiči Avie přímo do očí. Tak vysoko totiž sedíte. Jízdní vlastnosti už jen podtrhují dojmy, které vyvolává mimořádný design motorky. Od samého počátku je jasné, že je R 1150 GS charakterní stroj. Mnohé věci jsou zde totiž úplně jinak než u ostatních motocyklů. Vše začíná otočením klíčku zapalování, kdy elektronika brzd začne načítat data. Po tuto dobu bliká výstražná kontrolka a odkudsi "zdola" se ozývá bzučení, syčení a cvakání. To trvá asi 6 vteřin, během nichž se nesmíte dotknout ani jedné z brzdových pák, protože vstupní data by pak byla zkreslena a brzdy by nefungovaly správně. Provádíte-li tuto operaci na svahu, musíte zařadit jedničku, aby motocykl neujížděl. Zhasnutí blikající výstražné kontrolky signalizuje, že je vše hotovo. Zmáčknete-li nyní brzdovou páku, slyšíte vrnění řídící jednotky brzd, která neustále zpracovává a vyhodnocuje údaje a podle nich určuje brzdný účinek pro obě kola. ABS kterým BMW samozřejmě disponuje se u tohoto modelu dá před jízdou vypnout a nestane se vám tak, že při jízdě blátem zjistíte, že vám nefungují brzdy. Ergonomie posedu je dobře navržená, přesně odpovídá určení stroje, který je vhodný jak pro pohodovou jízdu krajinou, tak pro sportovní zážitky v lehkém terénu. Ovládací prvky jsou na svých místech, pouze "bavorácký" systém zapínání blikačů (levý blikač zapínáme spínačem na levém straně řídítek, pravý na pravé straně řídítek, vše se vypíná třetím tlačítkem vpravo) může působit zpočátku potíže, ale je to jen otázka zvyku. Po nastartování (za studena se sytičem, ačkoli má motor vstřikování) se z koncovky výfuku line hluboký zvuk. Otočíte-li několikrát plynovou rukojetí na místě dává motor o sobě vědět zhoupnutím motocyklu do stran, což je důsledek klopného momentu charakteristického pro toto uspořádání válců. Za jízdy se klopný moment v podstatě neprojevuje, jen v případech velmi razantního přidání plynu nebo brutálního brždění motorem. Řazení rychlostních stupňů, zejména prvního, je pro BMW typicky hlasitější, zato ale přesné a hladké. Univerzálnost stroje je daná již zmíněným pohodlným sedlem, bezúdržbovým kardanem a celou řadou dalšího originálního příslušenství, mezi něž patří kromě kufrů a větrného štítku i vyhřívané rukojeti. Velmi dobře řešená je palubní deska, kde jsou velmi přehledně zobrazovány všechny důležité údaje, včetně hodin. Do zatáček je GS naprosto kultivovanou motorkou a náklony které si můžete s touhle 250-ti kilovou hračkou dovolit udrží všechny podobné stroje v uctivé vzdálenosti od vás. Brzdy jsou lahůdka stejně jako elasticita motoru, takže pokud si vhodně nastavíte tlumiče, nebude vás absolutně nic rušit při jakkoli dlouhé jízdě. Do opravdu těžkého terénu si ale mohou dovolit zajet jen velice zkušení jezdci, protože pro začátečníka je přece jen v terénu čtvrt tuny trochu moc. To se projevilo i u našich redakčních kolegů z tištěného média. Ti stroj nezvládli a co se dělo potom vědí už jen oni. Každopádně ale ten kdo by měl strach, že ulomí válec či provede nějakou jinou nehoráznost může být klidný, padací rám většinu škod vezme na svoje bedra a motorka lehčí havárie v klidu přečká. Během testu se spotřeba pohybovala kolem 5,5 l/100km, což je velice slušné a umožňuje stroji s již zmíněnou monstrózní třiceti litrovou nádrží úctyhodný dojezd 550 km. Zkrátka přesně od oázy k oáze.



Komentáře k článku
autor: KXmMMtYqQ mail: oeleji@spklnz.com
1.5.2015
UMJnxhjn

autor: BwDTDqpShMqydPCi mail: gurbxk@okdrzw.com
1.1.2011
EMncdqOnqo